X
تبلیغات
حقوق زن (حجاب ومصونیت ) - نظریه های حجاب

حقوق زن (حجاب ومصونیت )

دانشگاه تربیت معلم تهران

اشكالات وارد شده به حجاب و جواب ها

ایرادهایی که بر حجاب گرفته شده:

1.کار بی منطق

2.سلب حق آزادی

3.رکود فعالیت ها

4.افزایش التهابها

در اینجا هر کدام از اینها به نوبه ی خود جای بحثهایی است .

اینکه میگویند حجاب کاری بی معقول است به نظر میرسد که آنها معنای دقیق حجاب را نفهمیده اند و ندانسته اندکه حجاب نه تنها کاری بی منطق نیست بلکه کاملا کار منطقی است چراکه زن باتوجه به منطق و فکر خود به این مسئله یعنی مسئله ی حجاب پی برد و دانست که از این طریق میتواند رتبه ومقام خود را بالا برد و بگونه ای مرد را گرفتار عشق خود کند .شما تصور کنید که اگر زن همیشه بگونه ای بود که اندام های بدن او در حالت طبیعی نمایان بود ،به نظر میرسد که این کار کاریست بی منطق زیرا در این صورت میل مرد نسبت به زن دیگر همان میل نخواهد بود که در حالت حجاب داشته است زیرا در حجاب یک قدرتی است که این نا میلی را از بین میبرد .و این یکی از اعجاب و بهتر یگوییم قدرت زن در به دام انداختن مردان است.

برای مطالعه ی بیشتر بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید

 

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه یکم آذر 1389ساعت 16:15  توسط حامیان حقوق زن  | 

بررسی مسئله ی حجاب در دوران پهلوی


کشف حجاب در دوره پهلوی

مقدمه

بحث از كشف حجاب در ايران, اندكى پس از ورود مبحث تجدد و نوگرايى, و بيشتر در روزهاى پس از مشروطه, مطرح گرديد. در واقع, تجددى كه از غرب برآمده بود, به طور طبيعى, تمامى لوازم و تبعات خود را به همراه داشت. اين مباحث, همزمان با طرح مسإله زن و برابرى آن با مرد و حضور بيشترش در عرصه اجتماع آغاز شده و حجاب به عنوان مانعى بر سر راه اين امر, مورد انتقاد قرار گرفت. طبعا به دليل استوارى سنت اسلامى حجاب در ايران و در آميختن آن با اصل غيرت دينى و اخلاقى, سخن گفتن بر ضد آن در آغاز چندان آسان نبود; اما دريده شدن پرده حيا در مطبوعات مشروطه, طى دو سال پس از پيروزى آن جنبش, سبب شد تا هر سنتى اعم از آنكه دينى, ملى و يا عرفى باشد, مورد حمله شديد قرار گيرد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه یازدهم آذر 1389ساعت 15:16  توسط حامیان حقوق زن  | 

آثار حجاب

 

آثار حجاب

الف)آثار فردى و شخصى:

مصونيت از مزاحمت

همواره بين فرد بـاحجاب و ديگران حريمى وجود دارد كه حجاب او است و بـاعث مى شود بـه ندرت مورد اذيت و آزار ديگرى قرار گيرد. در تحقيقات ميدانى و با استفاده از استقرإ نتيجه جالبى در اين زمينه بـه دست آمده و آن اين است كه مردان و پسران هنگام عبـور از كنار زن محجبه, نوعى شرم ناخواسته در وجودشان ايجاد مى شود و آنان را از نگاه يا سخن نادرست بـازمى دارد. حتى بـرخى گفته اند: وقتى زن يا دختـر بـاحجاب و عفاف را مى بـينيم, احساس مى كنيم او خواهر و يا مادر ما است و هرگز اجازه برخورد نادرست را بـه خود نمى دهيم. نكته ديگرى كه بـرخى پسران بـه آن اشاره كرده اند, اين است كه حجـاب ـ و بـويژه چادر ـ هيبـت خاصى بـه دختـران و زنان مى دهد, كه آن وقار و هيبت براى مردان نوعى خودبـاختگى بـه وجود آورده و شايد هم موجب احساس حقارت در مقابـل زنان بـاشد. هر چه كه هست, مردان را از نگاه و سخن نادرست بازمى دارد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه یازدهم آذر 1389ساعت 14:49  توسط حامیان حقوق زن  | 

حجاب و عفاف, مرورى دوباره

حجاب و عفاف, مرورى دوباره
قسمت اول

مقدمه:

خورشيد حقيقت همواره در آسمان دلهاى باورمند طلوع مى كند و با حـضـور نور, ظلمتـهاى ضـلالت غروب مى كند. از آن روز كه بـاغبـان هدايت, محمد(ص), پاى بـر گلستان هستى نهاد, بـا دستان الهى خود بـذر حقيقت را در سرزمين وجود انسانها بـيافشاند و معرفت را كه دردانه گمشده فطرتها بود, به ارمغان آورد.

آرى; از آن روز گلهاى بينش و بصيرت يكى پس از ديگرى شكفتند و در گستره گيتى عطرافشانى كردند. او نماز را آورد تا ستونى محكم براى بناى انسانيت باشد و تنديسى براى تقوا ساخت بـا حكم روزه, و حـج را كه كنگره اى همه ساله بـود, تـا مسلمانان دين بـاور بـه زيارت خدا و بندگان خدا روند و ... .

و آن گاه كه اكسير معرفت در جان مومنان جـاى گرفت و بـرجـهاى بـلند اصول دين و فروع آن از منظر آنان هويدا گشـت, حـكمى ديگر آمد. حكمى به عظمت همه زيباييها و حكمتها; حكم حجاب.

در مدينه, آنجـا كه مدنيت و تـمدن جـلوه گر مى شـود, بـايد بـا قانونهاى انسانى و الهى زيست و ((حجـاب)) , قانونى است الهى كه تجلى تمدن است. ..................................................


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه یازدهم آذر 1389ساعت 14:44  توسط حامیان حقوق زن  | 

حجاب از ديدگاه فقهاى متاخر

حجاب از ديدگاه فقهاى متاخر

نرجس السادات نعمتى

پيشگفتار

از آنجا كه حجاب امرى ضرورى است وبهترين زينت زن بشمار مى‏رود رشد و تهاجم‏فرهنگى سرسختانه سعى در عرضه زن‏چون كالايى به جهان دارد. سعى كرديم كه‏اين موضوع را در سه بخش از ديدگاه فقهاى‏متاخر و مذاهب مختلف بررسى كنيم. دراين بخش بعنوان مقدمه، حجاب را از ديدگاه‏قرآن مورد بررسى قرار مى‏دهيم.

«و قل للمومنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروجهن و لا يبدين زينتهن الا ما ظهرمنها و ليضربن بخمرهن على جيوبهن ولايبدين زينتهن الا لبعولتهن او ابائهن او ...»

حجاب يك امر فطرى است و هر گاه‏انسان بر اساس فطرت خويش حركت نموده‏و اعمال و آداب خود را بر آن اساس بنا كرده‏باشد، بى شك از سلامت روحى بيشتر واطمينان و آرامش افزونترى برخوردار گشته‏و در طريق تكامل انسانى، موفقتر خواهدبود. حجاب امرى است فطرى كه از نهاد وسرشت انسان بر مى‏خيزد، به اين معنى كه‏هر موجود زنده‏اى مايل است، آنچه دارد درحريم خود حفظ كند و در مقابل مهاجمين ومتجاوزين به دفاع و مقابله برخيزد.

حجاب سنگرى است كه در پناه آن،انسانيت انسان و ارزشهاى عرفى و مذهبى اومحترم و محفوظ مى‏ماند. اين مطالب درمورد زن قطعا بيشتر صدق مى‏كند زيرادستگاه آفرينش او را موجودى زيبا، جاذب‏و جالب جنس مخالف قرار داده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم آذر 1389ساعت 23:2  توسط حامیان حقوق زن  | 

چرا حجاب و پوشش به زن اختصاص یافته است ؟


اما علت اینکه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است این است که میل به خودنمائی و خود آرائی مخصوص زنان است . از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شکار است و زن شکار چی . همچنانکه از نظر تصاحب جسم و تن ,زن شکار است و مرد شکارچی.میل زن به خود آرائی از این نوع حس شکارچیگری او ناشی می شود. در هیچ جای دنیا سابقه ندارد مردان لباسهای بدن نما و آرایش های تحریک کننده به کار برند. این زن است که به حکم طبیعت خاص خود می خواهد دلبری کند و مرد را دلباخته و در دام علاقه ی به خود اسیر سازد. لذا انحراف تبرج و برهنگی از انحرافهای مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است .
(بر گرفته از کتاب حجاب  شهید مطهری.

حجابع منکر آیات قرآن می شود که ب باعث ارتداد و کفر او می گردد.ما در این جا بعضی از آیات قرآن که دلالت صریح و واضح و روشن بر وجوب حجاب دارد ذکر می کنیم.به امید اینکه زنان ما با توجه به این آیات به خود آیند و بدانندحجاب یک امر ضروری ومسلم اسلام است و اگر به این امر عمل نکنند در حقیقت به قرآن عمل نکرده اند و آن را مطرود ساخته اند.
1- آیه 31 سوره نور می فرماید:
ای پیامبر به زنان با ایمان بگو چشم های خود را(از نگاه به نامحرمان)فروگیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است آشکار نسازند و(اطراف)روسری های خود را به سینه خود افکنند(تا گردن و سینه با آن پوشیده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدر شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران همسرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان هم کیششان یابردگانشان یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند،یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند و هنگام راه رفتن پای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود و همگی به سوی خدا بازگردید ای مؤمنان تا رستگار شوید..............


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه دوم آذر 1389ساعت 18:11  توسط حامیان حقوق زن  | 

نقش چادر (حجاب )در عصر ما

امروز دشمنان اسلام از راه های مختلف می خواهند زشتی محرمات و معاصی و منزلت حیا و عفت را از میان ببرند. از همین رو به شیوه های مختلف در اذهان جوانان القا می کنند که ارزش شخصیت و تمدن در لباس های آنچنانی است.در چنین موقعیتی مسلمانان باید هوشیار باشند و با پوشش مناسب و شایسته خویش توطئه دشمنان را خنثی کنند.

فرانتس فانون جامعه شناس مشهور فرانسوی در «کتاب انقلاب الجزایر» به بررسی نقش حجاب زنان الجزایری در مقابل استعمار فرانسه پرداخته و سیاست های سر سختانه ی استعمار را در مبارزه با حجاب زنان الجزایر مورد بحث قرار داده است. وی در این کتاب می نویسد که سیاستمداران استعمار به این نتیجه رسیده بودند: «هر چادری که دور انداخته می شود افق جدیدی را که برای استعمار ممنوع بود در برابر او می گشاید و پس از دیدن هر چهره ی بی حجابی ،امید های حمله ور شدن استعمار ده برابر می شود.باید بدانیم دشمن به هیچ نوع پوششی خواه چادر و خواه مانتو و روسری و... تمایل ندارد. آنچه او می خواهد بی حجابی و به ابتذال کشیدن جامعه و به دنبال آن تسلط بر کشور است.

خداوند سبحان خطاب به پیامبر اکرم (ص) می فرماید: یهود و نصارا هرگز از تو راضی نخواهند شد.(تا به طور کامل تسلیم خواسته های نادرست آنها شوی) و از آیین (تحریف شده) آنان پیروی کنی. پیامبر بگو راه خداوند فقط راه راست و حق است. بقره- 12
0
+ نوشته شده در  سه شنبه دوم آذر 1389ساعت 18:9  توسط حامیان حقوق زن  | 

حجاب برتر در اسلام

*
1-سفارش قرآن کریم

در آیات بسیاری از قرآن کریم نسبت به تقوای جنسی (حجاب و عفت) دستورات ارزشمندی وجود دارد. (1)

که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم. در آیه59 احزاب آمده است:" ای پیامبر ،به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو جلباب ها (روسری های بلند یا چادر) خود را بر خود بپیچند، این برای این که به عفیف بودن شناخته شوند و مورد آزار (هوس رانان) قرار نگیرند.بر آنان بسیار بهتر است و خداوند( در حق خلق) آمرزنده مهربان است" منظور از جلباب طبق نظر مشهور مفسران پوششی مانند چادر است و روایت است که پس از نزول آیه ی فوق زنان انصار از منزل با چادر مشکی خارج می شوند.

در آیه ی 60 سوره نور آمده است " زنان سالخورده ای که امیدی به ازدواج ندارند می توانند لباس های فوقانی (مانند چادر) را که معمولاً زن مسلمان خود را با آن ها می پوشاند کنار بگذارند به شرط آنکه با آرایش ظاهر نشوند، هر چند اگر پاکدامنی پیشه سازند و خود را بپوشانند برای آن ها بهتر است و خداوند شنوا و دانا است..." آیه ی فوق از نپوشیدن لباس های رو تعبیر به کنار نمودن گذاشته است و این تعبیر نسبت به چادر بهتر از پوشش های دیگر می باشد، زیرا معمولاً زنان در هنگام ورود به منزل چادر را کنار می گذارند.بع علاوه هنگامی که قرآن کریم به زنان سالخورده ای که امید به ازدواج ندارند تاکید بر عدم آرایش و توصیه بر عفت می نماید، برای زنان و دختران جوان این توصیه چگونه خواهد بود؟

در سوره احزاب آیه 32 و 33 خداوند سبحان می فرماید:"ای همسران پیامبر! شما همچون دیگر زنها نیستید اگر تقوا پیشه کنید، پس به گونه ای هوس انگیز سخن نگویید که بیمار دلان در شما طمع کنند. و سخن شایسته بگویید، و در خانه های خود قرار گیرید، و همچون جاهلیت نخستین( که اندام و وسایل زینت خود را در معرض تماشای دیگران قرار می دادند) در میان مردم ظاهر نشوید و نماز را بپا دارید..."
+ نوشته شده در  سه شنبه دوم آذر 1389ساعت 18:1  توسط حامیان حقوق زن  | 

فلسفه حجاب

فلسفه حجاب

حجاب هم به معني پوشيدن است و هم به معني پرده و حاجب. بيشتر استعمالش به معني پرده است. اين كلمه از آن جهت مفهوم پوشش مي‏دهد كه پرده وسيله پوشش است، و شايد بتوان گفت كه به حسب اصل لغت هر پوششي‏ حجاب نيست، آن پوششي حجاب ناميده مي‏شود كه از طريق پشت پرده واقع‏ شدن صورت گيرد. استعمال كلمه حجاب در مورد پوشش زن يك اصطلاح نسبة جديد است. معني شايع لغت حجاب پرده است، و اگر در مورد پوشش به كار برده مي‏شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن‏ است و همين امر موجب شده كه عده زيادي گمان كنند كه اسلام خواسته است‏ زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود. وظيفه پوشش كه اسلام براي زنان مقرر كرده است بدين معني نيست كه از خانه بيرون نروند . زنداني كردن و حبس زن در اسلام مطرح نيست. در برخي‏ از كشورهاي قديم مثل ايران قديم و هند چنين چيزهائي وجود داشته است ولي‏ در اسلام وجود ندارد. پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‏گري و خودنمائي نپردازد. فلسفه پوشش اسلامي از نظر شهيد مطهري چند چيز است. بعضي از آن ها جنبه رواني‏ دارد و بعضي جنبه خانه و خانوادگي، و بعضي ديگر جنبه اجتماعي، و بعضي‏ مربوط است به بالا بردن احترام زن و جلوگيري از ابتذال او. حجاب در اسلام از يك مسأله كلي‏تر و اساسي‏تري ريشه مي‏گيرد و آن اين است‏ كه اسلام مي‏خواهد انواع التذاذهاي جنسي، چه بصري و لمسي و چه نوع ديگر به‏ محيط خانوادگي و در كادر ازدواج قانوني اختصاص يابد، اجتماع منحصرا براي كار و فعاليت باشد. برخلاف سيستم غربي عصر حاضر كه كار و فعاليت‏ را با لذت جوئي هاي جنسي به هم مي‏آميز دل، اسلام مي‏خواهد اين دو محيط را كاملا از يكديگر تفكيك كند. اكنون به شرح چهار قسمت فوق مي‏پردازيم:

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه یکم آذر 1389ساعت 17:28  توسط حامیان حقوق زن  | 

اهمیت حجاب در روایات

چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر فاطمه زهرا علیهاسلام:
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که:
روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد.
رسول خدا فرمود:« چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟»
فاطمه عرض کرد:« او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند.»
رسول خدا فرمود:« شهادت می دهم که تو پاره تن منی.»

روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟» اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه علیهاسلام رسید. فاطمه فرمود:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند (و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد.)»
وقتی رسول خدا این سخن را شنید، فرمود:« فاطمه پاره تن من است.»

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»
فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند »
رسول خدا فرمود:« فاطمه پاره تن من است »

رسول خدا بعد از ازدواج فاطمه علیهاسلام کارها را بین او و علی علیه السلام تقسیم کرد و فرمود کارهای منزل با فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی.
فاطمه علیها سلام می‌فرماید:« هیچ کس نمی‌‌داند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد.»

روزی فاطمه زهرا سلام الله علیها به
اسماء فرمود:« چه بد است این تخته‌هایی که بدن مرده را برای تشییع جنازه روی آن می‌گذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه ای بر بدنش می کشند، حجم بدن او معلوم است.»
اسماء گفت:« من که در
حبشه بودم، می‌دیدم مردم آنجا تابوتی از چوب درست می‌کردند و مرده را داخل آن می‌گذاشتند.»
سپس اسماء با چوب خرما تابوتی لبه‌دار درست کرد و به فاطمه علیهاسلام نشان داد. حضرت فاطمه بسیار خوشحال شد و فرمود:« این خیلی خوب است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچه‌ای روی آن بکشند، دیگر معلوم نمی‌شود مرده مرد است یا زن.» و فرمود:« پس از مرگم، مرا در همین تابوت بگذارید.»

تهیه کننده مجتبی چاه ستاره

+ نوشته شده در  دوشنبه یکم آذر 1389ساعت 17:22  توسط حامیان حقوق زن  | 

مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن

 
در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.
یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است:« یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و
 
نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و
 
کان الله غفورا رحیما» (ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را
 
بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.)
 
جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده
 
باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان
 
آمده است.

مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن :

 
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه
 
از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن
 
پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن
و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی
 
محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب
 
اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع
 
متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند
 
توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های
 
روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛ مثل
 
حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند.

هدف و فلسفه حجاب :

هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیله‌ی تزکیه‌ی نفس و تقوا به دست می‎آید:

إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ (حجرات؛13) بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.

-=هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ
 
وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛
اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی‎دانستند)
 
پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را (از
 
لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که
 
پیش از این، همه در ورطه‌ی جهالت و گمراهی بودند.=-
از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی،
 
دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی هم‎چون:

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ ای رسول ما
 
مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند،
 
که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.

 

برای مطالعه بیشتر در این مورد به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه یکم آذر 1389ساعت 17:10  توسط حامیان حقوق زن  | 

علل پیدایش حجاب

علل پیدایش حجاب و ایجاد حر یم بین زن و مرد را نباید د رمیل به ریاضت یا میل مرد به استثمار زن یا حسادت مرد یا عدم امنیت اجتماعی ویا عادت زنانگی جستجو کرد  و یا لا اقل کمتر در اینها جستجو کرد. ریشه ی این پدیده را در یک تدبیر ماهرانه ی  غریزی خود زن باید جستجو کرد .

بطور کلی بحثی است درباره ی ریشه ی اخلاق جنسی زن  از قبیل عفاف و حیا و از آن جمله است ستر وپوشش خود از مرد .

در اینجا نظریاتی شده که ذیلا می آوریم :

دقیق ترین آنها این است که حیا و عفاف و ست و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گرانبها کردن خود و حفظ  خود در برابر مرد بکار  برده است زن با هوش فطری و با یک حس مخصوص بخود دریافته است که از لحاظ جسمی نمی تواند با مرد مقابله کند و اگر بخواهد در میدان زندگی با  مرد پنجه نرم کند از عهده ی زور مرد برنمی آید و از طرف دیگر نقطه ضعف مرد را در همان نیازی یافته است که خلقت در وجودش نهاده است که او را مظهر عشق و طلب و زن را مظهر معشویت و مطلوبیت  قرار داده است .

زمانی که زن مقام و موقع خود را در برابرمرد یافت و نقطه ضعف مرد را فهمید همانطور که متوسل به زیور و خود آرایی و تجمل شد که از آن راه قلب مرد را تصاحب کند ،متوسل به دور نگه داشتن خود از دسترس مرد نیز شد .و از این طریق آتش عشق و طلب  او را تیز تر کرد و در نتیجه مقام و موقع خود را بالا برد .در این زمینه ویل دورانت میگوید :(( حیا امری غریزی نیست بلکه اکتسابی است . زنان دریافتند که دست و دل بازی مایه ی طعن و تحقیر است و این را به دختران خود آموختند.))

در  جای دیگر این شخص میگوید ((خود داری از انبساط و امساک در بخشش بهترین سلاح برای  شکار مردان است .اگر اعضای نهانی انسان را در معرض عام تشریح می کردند توجه ما به آن جلب می شد ولی رغبت و قصد  بندرت تحریک میگردید .مرد جوان به دنبال چشمان پر از حیاست و بی ان که بداند حس میکند  که این خودداری ظریفانه از یک لطفو رقت عالی  خبر میدهد.  

 

+ نوشته شده در  یکشنبه سی ام آبان 1389ساعت 22:24  توسط حامیان حقوق زن  | 

سر تفاوت زن و مرد


سرّ تفاوت بين زن و مرد چيست؟‏

آنچه كه در قرآن كريم راجع به تفاوت موجودات بيان شده اين است كه: اولاً، بايد زندگى به احسن وجه اداره ‏شود و ثانياً، تا تسخير متقابل بين موجودات محقق نشود و هماهنگى بين آحاد و طبقات متفاوت ايجاد نگردد، ‏نظام به احسن وجه اداره نمى‏شود در سوره زخرف فرمود‎:‎
‎ » ‎أهم يقسّمون رحمت ربّك نحن قسّمنا بينهم معيشتهم فى الحياة الدّنيا ورفعنا بعضهم فوق بعض ‏درجات ليتّخذ بعضهم بعضاً سخريّاً ورحمت ربّك خيرٌ ممّا يجمعون»(1).‏
‎ ‎فرمود: ما مردم را با استعدادهاى مختلف و شرايط گوناگون آفريديم و اگر همه در يك سطح از استعداد و ‏يك سطح از قدرت بودند نظام هستى متلاشى مى‏شد، چون كارها گوناگون است و كارهاى گوناگون را بايد ‏استعدادهاى گوناگون به عهده بگيرد، لذا بايد تفاوت باشد. اگر در اين تفاوت كسى كه مثلاً در درجه پنجم ‏است بيايد در درجه دهم و كسى كه در درجه دهم است بيايد در درجه پنجم قرار بگيرد، باز اين سؤال محفوظ ‏است كه تفاوت چرا؟ قهراً نمى‏شود اصل تفاوت را انكار كرد. اگر مهره‏ها هم تبديل شود سؤال عوض نخواهد ‏شد، چون تا زمانى كه شؤون متفاوت وجود دارد قهراً استعدادهاى گوناگون لازم است كه لازمه وجود افراد ‏متفاوت است.‏
‎ ‎همانطورى كه اختلاف طبقات، استعدادها، گرايش‏ها و جذب‏ها و دفع‏ها، هيچ كدام معيار فضيلت ‏نيستند، بلكه همه و همه به عنوان ابزار كار، لازم است تا تسخير متقابل و دوجانبه محقق بشود «ليتّخذ ‏بعضهم بعضاً سُخريّاً» اختلاف زن و مرد هم اين چنين است يعنى اگر كسى استعداد برترى دارد اين استعداد ‏برتر، نشانه فضيلت معنوى و تقرّب الى‏اللَّه نيست. اگر بتواند از اين استعداد برتر فايده بهتر ببرد و خالصانه‏تر ‏كار كند به مرتبه بالاترى از تقوا مى‏رسد، و از اين جهت به كمال محض نزديك‏تر خواهد بود ولى اگر از اين ‏استعداد برتر طَرْفى نبست و به خداى سبحان تقرّب نجست چه بسا اين استعدادِ زائد براى او وبال باشد. ‏پس استعدادها گرچه يك فضيلت ظاهرى است امّا نشانه تقرّب الى‏اللَّه نيست.‏
‎ ‎بنابراين، تفاوت‏ها براى آن است كه گروهى، گروه ديگر را به صورت متقابل و دوجانبه تسخير كنند و هيچ ‏كسى حق ندارد افراد ديگرى را تحت تسخير خود درآورد اما خودش مسخَّر نشود، كسى نمى‏تواند به دليل ‏داشتن قدرت و امكانات استعدادى يا غير استعدادى از ديگران، تسخير يك جانبه طلب كند بلكه بايد تسخير ‏متقابل و خدمت متقابل باشد تا نظام به احسن وجه اداره بشود. و اگر تسخير، متقابل نباشد همان استهزاء ‏كردن و منافع ديگرى را به سود خود رايگان بردن است كه قرآن آن را نهى كرده و آن را به عنوان ستم، تحريم ‏و محكوم كرده است.‏
‎ ‎بنابراين نظام آفرينش، استعدادهاى متقابل و متخالف مى‏طلبد و اين تفاوت هم براى تسخير دوجانبه و ‏متقابل آن تقرّب الى‏اللَّه است‎.‎

‏( آیةالله جوادی آملی ،زن در آئينه جلال و جمال، صفحات 389 ـ 391.)‏

‏(1)سوره‎ ‎زخرف، آيه 32.‏
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و پنجم آبان 1389ساعت 15:49  توسط حامیان حقوق زن  | 

کشورهایی که حجاب را برای زنان ممنوع می کند، فاقد معیارهای حقوق بشر هستند

 

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه اعضای ستاد حقوق بشر گفت: 1400 سال پیش زمانی که مردم در حجاز دختران را زنده‌ بگور می‌کردند و انسان‌ها بر اساس رنگ پوست و نژاد آنان ارزش‌گذاری می‌شدند. نبی مکرم اسلام(ص) حقوق واقعی بشر را ترسیم کردند و فرمودند: هیچ کدام از انسان‌ها، سیاه، سفید، عرب و عجم هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند و این در حالی است که تا قبل از دویست سال گذشته غربی‌ها و مدعیان حقوق بشر از جمله اسپانیا، انگلیس، آمریکا فوج فوج مردم مظلوم را از اقصی نقاط دنیا بویژه آفریقا ربوده و به بنگاه‌های سرمایه‌داری برای بردگی می‌فروختند................................


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم آبان 1389ساعت 23:40  توسط حامیان حقوق زن  | 

زن و بی حجابی

سلام به همه ی شما دوستان عزیز

با مقدمه ای این چنین به سمت مقاله ای می رویم که از دروغی بزرگ سخن می گوید

این  مقاله بخشی از نوشته ی  دکتر «هنری ماکوو» است. نویسنده در این مقاله دربرابر « حیا » به عنوان ویژگی دختر جوان مسلمان سر تعظیم فرود می آورد ، چنانکه احترامش را نسبت به زن مسلمان مخفی نمی کند ، زیرا زن مسلمان زندگی خود را برای خانواده ، تربیت و رشد فرزاندان متمرکز کرده است. در نقطه مقابل ناخوشنودی خود را از پیامدهای انحطاط ارزش ها و هیجان های جنسی در زندگی زنان آمریکایی، ابراز می نماید.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم آبان 1389ساعت 23:30  توسط حامیان حقوق زن  | 

نقش حجاب در تکامل زن از دیدگاه آیت الله خامنه ای

مقاله حاضر، با تأسي از ديدگاه رهبر معظم انقلاب در مورد حجاب و عفاف تهيه گرديده است. تمامي نقل قول ها با ذکر شماره صفحه در پرانتز از کتاب «زن از ديدگاه مقام معظم رهبري» نشر نوادر، 1380 - استخراج گرديده است.


رعايت حجاب و حفظ عفاف به عنوان يک امر ارزشي در مکتب مقدس اسلام، مورد توجه قرار گرفته است. زن مي تواند جايگاه و شأن واقعي خود را در پناه عفاف بيابد و درجات متعالي را بپيمايد. اهميت عفاف و حجاب به مثابه ارزش و شأن حقيقي زن مي باشد. رهبر معظم انقلاب در اهميت عفاف چنين مي فرمايند: هر حرکتي که براي دفاع از زنان انجام مي گيرد، بايد رکن اصلي آن رعايت عفاف زن باشد. نبايد بگذارند عفت زن - که مهمترين عنصر براي شخصيت است - مورد بي اعتنايي قرار بگيرد. (95) حجاب، مقدمه ي حفظ عفاف مي باشد. ايشان در مفهوم و اهميت حجاب چنين مي فرمايند:
بايد مسائل ارزشي اسلام در جامعه ي ما احياء بشود. مسأله ي حجاب مسأله يي است که اگر چه مقدمه يي است براي چيزهاي بالاتر، اما خود يک مسأله ي ارزشي است. (29) در اسلام حجابي بين زن و مرد وجود دارد؛ اين را نمي شود منکر شد. اين حجاب هست؛ اين هم طبق حکمتي است که واقعاً صحيح اين حجاب باشد. اين که بگويند چنانچه زن و مرد در اتاقي هستند که پرده کشيده و در بسته است، اين حرام است؛ يک معناي عميق و حکيمانه دارد اين درست است. همه به عنوان يک مرد و يک زن، به خودشان که مراجعه کنند، تصديق مي کنند که اين حکم، حکم درستي است. کسي نمي تواند انکار بکند و بگويد اين حکم، حکم درستي نيست. اينکه مي گويند زن آرايش کرده و با زينت جلوي مردها و در مجامع مردها ظاهر نشود، حکم درستي است. (115) اسلام معتقد است که مرد و زن بايد يک مرزبندي ميان خودشان در همه جا - در خيابان ، در اداره، در تجارتخانه - داشته باشند. ميان زن و مرد مسلمان، حجاب و مرزي تعيين شده است. اختلاط و امتزاج زن و مرد، مثل اختلاط و امتزاج مردان با هم و زنان با هم نيست . اين را بايد رعايت کنند. هم مرد بايد رعايت کند وهم زن بايد رعايت کند. (63) مسأله ي حجاب، به معناي جلوگيري از اختلاط و آميزش بي قيد و شرط زن و مرد در جامعه است اين اختلاط، به ضرر جامعه و به ضرر زن و مرد - بخصوص به ضرر زن - است .(9) .......برای مطالعه ی ادامه فرمایشات بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم آبان 1389ساعت 23:6  توسط حامیان حقوق زن  | 

نظريه‌هاي حجاب

 

نظريه‌هاي حجاب


در مواجهه جهان اسلام با عصر مدرن، پاره‌ای از باورها، ارزش‌ها، رفتارها و نمادهای دینی و سنتی در چالش با دنیا جدید قرار گرفتند. در این میان، «حجاب» از مهم‌ترین آن است. چه در جوامع اسلامی و چه در کشور خودمان، بیش از یکصد سال است که نگرش و رویه اجماع گونه پیشین دیگر وجود ندارد. طیف‌های متنوع در دیدگاه‌ها و راهبردها مشهود است و سیاست‌های اجرایی نیز، بالتبع متفاوت و گاه متناقض‌اند. در کمتر از نیم سده، دو سیاست اجرایی کاملا متفاوت در ایران از کشف اجباری حجاب تا الزام قانونی به آن دیده شد. پس از انقلاب اسلامی ایران نیز، تفاوت نگرش‌ها در گونه برخورد با بدحجابی یا بی‌حجابی رؤیت می‌شود که آخرین نمونه‌های آن در مباحث اخیر - که از سوی آقای احمدی نژاد و منتقدان ایشان مطرح شد - مشاهده می‌گردد.

این نگاشته، نه به نیت فصل الخطاب، بلکه به منظور بازنمایی و شفاف‌سازی دیدگاه‌های موجود در این موضوع، ارائه می‌شوند. چه این که به نظر می‌رسد پاره‌ای از ابهامات در حیطه‌بندی دیدگاه‌ها، تعارضات و تناقضات جدیدی را پدید می‌آورد.................


 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه نوزدهم آبان 1389ساعت 14:37  توسط حامیان حقوق زن  |